چطور فایل آنالیز رقیب تهیه کنیم؟
شما دو کار برای تهیه فایل آنالیز رقیب دارید. یکی از آنها یک فایل فقط مربوط به تحقیق کلمه کلیدی است. دیگری اما در کنار تحقیق کلمه کلیدی مربوط به آنالیز رقیب است. ما هر دو روش را به شما آموزش می دهیم. و نمونه فایل تحقیق کلمه کلیدی را در اختیار شما قرار می دهیم.
پس برای تهیه فایل آنالیز رقیب سراغ پیش نیازهای آن می رویم. تحقیق کلمه کلیدی و گوگل کیورد پلنر
تحقیق کلمه کلیدی چیست؟
در مبحث قبلی در مورد رقیب ها صحبت کردیم، و می دانیم رقیب های ما سه ویژگی دارند:
بر اساس حوزه فعالیت ما مشخص می شوند
رقیب مستقیم و غیر مستقیمِ ما هستند
همیشه رقیب های خود (ما) را برای سبقت گرفتن بررسی می کنند
حوزه فعالیت ما اینترنتی است، و قطب نمای کسب و کار ما در اینترنت کلمه کلیدی نام دارد، کلمه کلیدی مشخص می کند سایت ما در چه زمینه ای فعالیت می کند و می خواهد به چه چیزی دست پیدا کند. اکنون که شما می دانید کسب و کارتان دقیقا چه هدفی را می خواهد دنبال کند و رقیب های شما چه کسانی هستند، زمانش فرا رسیده کلمه کلیدی را بشناسید، و از آن در معماری سایت، تولید محتوا، لینک سازی و البته فروشگاه استفاده کنید.
کلمه کلیدی چیست؟
فرض کنید در اینترنت می خواهید در مورد چیزی تحقیق کنید، معمولا گوگل را باز می کنید و به جای نوشتن انشا فقط یک یا دو کلمه می نویسید تا چیزی که می خواهید را پیدا کنید، مثل خرید کردن، خرید کردن کلمه ای است که برای شما نتایج زیادی پیدا می کند و همین کلمه خرید کردن، کلمه کلیدی نامیده می شود:
کلمه های کلیدی زیاد هستند، طبقه بندی های مختلفی دارند، بلند و کوتاه اند، هدفمند یا معمولی بوده و البته نتایج جستجو برای کلمه کلیدی بر اساس معیارهای مختلف، متغیر است:
کلمه های کلیدی فراوان
مردم روزانه 5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می دهند و فقط خدا، خودشان و گوگل می دانند با چه چیزهایی (هر چیزی که فکرش را بکنید) جستجو می کنند.
طبقه بندی های مختلف کلمه کلیدی
کلمات کلیدی همیشه صحیح نیستند و گاهی مشکل املایی دارند، گاهی ترکیب می شوند ولی در همه حالات، طبقه بندی آنها به میزان جستجوی آنها باز می گردد، مثلا همه می دانند برای خرید توپ بسکتبال چطور جستجو کنند: می نویسند “خرید توپ بسکتبال“
کلمه کلیدی بلند و کوتاه
کلمه های کلیدی کوتاه، کلمه هایی هستند که از یک کلمه تشکیل شده اند و نتایج جستجوی آنها کلی و همگانی است، مثلا “آسمان” یک کلمه کلیدی کوتاه است، اما “آسمان ابری” یک کلمه بلند است. کلمه های کوتاه همگانی هستند و به همین خاطر نتایج جستجوی آنها چون دقیق نیست، کمتر استفاده می شوند. اما کلمات کلیدی بلند و بلندتر مثل “آسمان همیشه ابری نیست” نتایج دقیق تر و جستجوی کمتری دارند.
کلمه کلیدی هدفمند یا معمولی
بگذارید مثالی دیگر بزنم، “لباس های مردانه“، وقتی یک کاربر چنین کلمه کلیدی را برای جستجوی خود انتخاب می کند، ما می دانیم انگیزه وی از این جستجو چیست؟ وی می خواهد لباس های مردانه ای را در اینترنت ببینید و آنها را با لباس های خود مقایسه کند یا اینکه از مدلینگ های لباس برای عکاسی الهام بگیرد، به هر حال این یک جستجوی معمولی است، اما این جستجو اگر هدفمند باشد شرایط تغییر می کند “خرید لباس مردانه“، فقط کافیست کلمه خرید به آن اضافه شود، آن وقت مشخص می شود، انگیزه و هدفی که پشت این جستجو است، خرید کردن است. پس یعنی کاربر می خواهد پول خرج کند و حتما سایت هایی که در صفحه اول گوگل هستند را انتخاب می کند.
تغییر نتایج جستجو بر اساس معیارهای مختلف
نتایج جستجو در موبایل و جستجو در دسکتاپ متفاوت است
• نتایج جستجو در کشورهای مختلف متفاوت است
• نتایج جستجو در مرورگر کروم با دیگر مرورگرها متفاوت است
• نتایج بر اساس سیستم عامل برای کاربران متفاوت است
• نتایج بر اساس آی پی کاربران و محل جستجو (لوکیشن مثلا در شهر، در جاده و …) آنها متفاوت است
• نتایج بر اساس زبان جستجو متفاوت است
• نتایج بر اساس تعداد کلمات کلیدی متفاوت است
• نتایج بر اساس موضوع کلمات کلیدی متفاوت است
• و نتایج می تواند بر اساس ده ها دلیل دیگر متفاوت باشد.
اما، کاربردی بودن یک نتیجه می تواند آن را برای تمام این تغییرات همچنان در صفحه اول گوگل نگه دارد، آیجیتالی می خواهد به شما بیاموزد چطور این کار را انجام دهید. بیایید به صحبت هایمان در مورد کلمه کلیدی باز گردیم…
موتور های جستجو چطور از کلمه کلیدی استفاده می کنند؟
موتورهای جستجو وقتی می خواهند یک محتوا را درک کنند و آن را برای کاربران خود پیشنهاد کنند، از شاخص کلمه کلیدی در محتوا استفاده می کنند. در دوران مدرسه یکی از تکالیف اصلی، نوشتن انشا بود. انشاهای دانش آموزها موضوع های متفاوتی داشت و لحنی که دانش آموز در مورد موضوع به کار برده بود برای همه مشخص می کرد که ماجرا از چه قرار است، مثلا در مورد پاییز عبارت های زیادی وجود داشت که مشخص می کرد ،پاییز زرد و نارنجی است، برگ ریزان است، سرد است، فصل سوم سال است و … و عبارت هایی مثل” از فصول چهارگانۀ سال که شامل ماههای مهر، آبان، و آذر است؛ برگریزان؛ خزان / پاییز، زمستانی است؛ که تب کرده! تابستانی است؛ که لرز کرده! بغضی است؛ که رسوب کرده! حرفی است؛ که سکوت کرده! من، سکوت رسوب کرده در تب و لرز پاییز را می پرستم! پاییز، عروس تمام فصل های من است. یادم باشد؛ پاییز که رسید؛ له نکنم؛ برگ هایی را که روزی هزاران بار نفس ارزانی ام می کردند “اگر به این متن ادبی نگاهی بیاندازید لحن متن برایتان مشخص می شود، می دانید که در مورد پاییز و احساسات و …
صحبت می شود
این کاری است که دقیقا کلمات کلیدی برای گوگل انجام می دهند، کمک می کنند گوگل فهم درستی از محتوای ما داشته باشد. به همین خاطر کلمه کلیدی بسیار مهم است، بیایید ببینیم کلمه کلیدی چطور توسط موتور جستجو استفاده می شود:
کلمه کلیدی درون برگه
اول از همه باید بدانید که وقتی صحبت از یک برگه یا درون برگه می شود، منظور یک آدرس است که در آن محتوا وجود دارد، کلمه کلیدی درون برگه اصلی ترین کاری است که برای آن ساخته شده است، و این کلمه به روش های مختلف در یک برگه و محتوای متنی آن تکرار می شود، بنابراین به فهم بیشتر محتوا توسط گوگل، کمک می کند.
کلمه کلیدی در عنوان
یک مقاله، یک نامه و حتی این کتاب همگی یک نام یا عنوان دارند، این عنوان که با نام برچسب عنوان Tag Title از آن یاد می شود، می تواند کلمه کلیدی را در خود داشته باشد.
کلمه کلیدی و یا بهتر بیان کنیم موضوع کتاب ما “تحقیق کلمه کلیدی” است، اگر عنوانی برای این کتاب انتخاب کنید باید مانند مثال های زیر باشد:
“چرا تحقیق کلمه کلیدی برای سئو مهم است؟” / “تحقیق کلمه کلیدی و تاثیر آن در سئو” و روش های دیگر آن می شود: …” تحقیق کلمه کلیدی …”
به جای “…” کلمات خود را بنویسید تا یک عنوان حاوی کلمه کلیدی داشته باشید
کلمه کلیدی در هیدینگ / تیترها
مطمئن نیستیم روزنامه می خوانید یا نه، اما حتما نگاهی به یک روزنامه داشته اید، اگر دقت کرده باشید که روزنامه ها تیترهایی درشت دارند که موضوعات هر بند و پاراگراف را مشخص کرده اند. هر ستون متنی در یک روزنامه یک تیتر دارد، به این تیترها هیدینگ هم می گویند، در محتوای هر برگه ای می توانید تیترهای آن برگه را مشاهده کنید، تیترها به خواننده کمک می کنند بخش و مراحل خواندن را از هم تمیز دهد. همچنین به کار بردن کلمه کلیدی در تیترها هم برای خواننده جذاب است هم برای گوگل.
کلمه کلیدی در محتوا
وقتی در مورد یک موضوع صحبت می کنیم از کلمه کلیدی استفاده می کنیم و همیشه با یادآوری آن می خواهیم برای خواننده محتوا مشخص کنیم موضوع چیست. پس تکرار یک کلمه کلیدی در محتوا به درک آن کمک می کند.
کلمه کلیدی مرتبط در محتوا
اگر متن احساسانه و پاییزی چند برگه قبل را یادتان باشد، گفتیم که کلمات کلیدی مرتبط در محتوا به درک شدن آن و قابل فهم بودن آن کمک می کنند. برای مثال اگر در مورد یک دوچرخه سوار صحبت می کنید، کلماتی چون “رکاب زدن، طی کردن مسیر، پدال و فرمان، کلاه دوچرخه سواری، عینک دوچرخه سواری، ورزش، سلامتی و …” می توانند کلمات کلیدی مرتبط باشند.
کلمه کلیدی در تصاویر
کلمات کلیدی در توضیح تصاویر به فهمیده شدن تصویر توسط گوگل کمک می کند. همچنین، وقتی نابینایان در اینترنت جستجو می کنند و از مرورگر (در حال حاضر مایکروسافت اج) می خواهند محتوا را با صدای بلند برای آنها بخواند، حتما وقتی به این تصاویر رسیدند متن جایگزین آنها را می خوانند، بنابراین کلمه کلیدی در جستجوی صوتی و برای نابینایان هم می تواند بسیار مفید باشد.
کلمه کلیدی در لینک ها
یکی دیگر از زمینه های استفاده از کلمه کلیدی، لینک ها هستند، اگر در سایت های مختلف چرخی زده باشید، می بینید که در برخی لینک ها کلمه هایی قرار داده شده که موضوع لینک را برای شما مشخص می کنند. در آیجیتالی به شما کمک می کنیم چطور از کلمه کلیدی در لینک سازی استفاده کنید.
کلمه کلیدی در URLها
آدرس ها یا URL ها هم زمینه ای دیگر هستند که کلمه کلیدی در آن حضور دارد، البته یکی از معدود مشکلات کاربران اینست که کلمه کلیدی پارسی را در URL به کار می برند که البته روش های جایگزین و بهتر آن را به شما معرفی خواهیم کرد.
کلمه کلیدی در دسته بندی
نام دسته بندی ها نیز می توانند کلمه کلیدی را در خود داشته باشند، اگر به فایل بررسی رقیب باز گردید می بینید که دیجی استایل چطور از کلمه کلیدی در نام دسته بندی ها استفاده کرده است.
کلمه کلیدی در نام دامنه
معمولا دامنه های پارسی کاربرد زیادی ندارند، اما وقتی کلمه کلیدی شما انگلیسی باشد بهتر است در نام دامنه هم از آن استفاده کنید.
کلمه کلیدی خارج از برگه
در این طبقه بندی، کلمه کلیدی از این نظر در سئو بررسی می شود که خارج از سایت ما بوده اما با سایت ما در ارتباط است. مثلا در یک سایت از کتاب تحقیق کلمه کلیدی ما صحبت شده و به ما لینک می دهد. اینجاست که کلمه کلیدی در سئوی خارج از برگه بررسی می شود.
کلمه کلیدی در انکر تکست Anchor Text
انکر تکست ها متن های لینک دار هستند و روی سئوی سایت موثر هستند، در لینک سازی به طور مفصل با آن آشنا خواهید شد، اما باید بدانید که کلمه کلیدی هم در انکر تکست ها استفاده می شوند.
لینک دهی در دامنه مرتبط
وقتی از یک سایت مرتبط به شما لینک داده می شود که اتفاقا دامنه آن هم با کلمه کلیدی شما مرتبط است، اینجا کلمه کلیدی به کمک سئوی سایت شما می آید.
لینک دهی در برگه مرتبط
کلمه کلیدی در برگه هایی که محتوای مرتبط با سایت شما دارند هم می تواند طبقه بندی دیگری از آن باشد. این نوع کلمه های کلیدی هم در لینک سازی برای شما به طور کامل آموزش داده خواهد شد.
کلمه کلیدی در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی هم به شما امکان تولید محتوا می دهند، می توانید در این سایت ها محتوا تولید کرده و از کلمات کلیدی اختصاصی خود نیز استفاده کنید.
نتیجه گیری
کلمات کلیدی در هر کجای وب که تصور کنید هستند و محوریت جستجو و محتوای موجود در وب را شکل می دهند. دقیقا مثل موضوع نامه ها، همانطور که موضوع نامه مشخص می کند محتوای نامه یا متن نامه در مورد چیست، کلمه کلیدی هم کاربرد های یک سایت را تعریف می کند. کلمه کلیدی می گوید این سایت مشغول چه چیزی است و چه تفاوتی با سایت دیگر دارد. مثل کیف و کفش در دو سایت فروشگاهی. یکی کفش می فروشد و دیگری کیف. این کیف و کفش کلمه کلیدی هستند که زمینه کاری دو فروشگاه را تعیین می کنند. وقتش رسیده انواع کلمه کلیدی را هم بشناسید تا بتوانید از آنها استفاده کنید.
منبع:
چطور رقیب را شناسایی کنیم؟
فکرش را بکنید که می خواهید در کنار همسایه تان، همانند آنها یک خانه درختی بسازید:
شما می دانید که کدام درخت مناسب تبدیل شدن به خانه درختی است!
می دانید از کجا می شود الوار تهیه کرد!
می دانید از کجا دیگر وسایل را پیدا کنید!
می دانید از کدام قسمت برای ساخت خانه شروع کنید!
می دانید چند نفر باید به شما کمک کنند تا در یک هفته آن را بسازید!
می دانید که چطور بر اساس اندازه های مختلف خانه، هزینه آن را تخمین بزنید!
و بسیاری کارهای دیگر که برای شما مشخص می شوند، اگر به رقیب خود نگاه عمیق داشته بشید
چون رقیب های شما بسیاری از کارهای ممکن را انجام داده اند، زمینه های ضروری و لازم برای انجام کار را پیدا کرده و استفاده می کنند، بررسی رقیب به شما کمک می کند:
بدانید بزرگ ترین رقبای شما چه سایت هایی هستند
ساختار و معماری سایت و سئوی آنها چطور است
مهم ترین نقاط قوت و ضعف آنها کدام هستند
از روش های بازاریابی آنها اطلاع پیدا کنید
تجربه کاربری و محتوای سایت آنها را بررسی کنید
شگرد های افزایش فروش و نگه داری مشتری را کشف کنید
و دهها مزیت دیگری که این کار برای شما دارد مثل اطلاع یافتن از نحوه مدیریت سایت، ابزارهای استفاده شده توسط رقیب، منابع آنها، طراحی بصری و شرکت های همکار و … که همگی به شما در مدیریت بهتر کسب و کارتان و رشد تجارت کمک می کند
چطور رقیب خود را شناسایی و آن را آنالیز کنیم؟
همیشه در حوزه ای که شما فعالیت می کنید به صورت مستقیم و غیرمستقیم رقبایی وجود دارند که با شما هم چشم (حریف) هستند. آنها همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید (رقابت مستقیم) یا اینکه بخشی از کاری که شما انجام می دهید را هم آنها انجام می دهند (رقابت غیر مستقیم).
مثلا چی توز و چاکلز هر دو در کشور ایران پفک تولید می کنند، آنها روی بیلبوردهای شهری به رقابت می پردازند:
حوزه فعالیت شما در کجاست؟ اینترنت! پس رقبای شما در برگه اول موتور جستجو یعنی گوگل و بینگ (در ایران فقط گوگل) حضور دارند، بنابراین شما باید برای چیزی که می خواهید در اینترنت عرضه کنید، در گوگل جستجو کرده و تمام سایت هایی که در صفحه اول (10 رقیب اصلی شما) هستند را بررسی کنید.
به همین خاطر در مرورگر خود یک پنجره در حالت Private/Incognito باز کنید:
در گوگل جستجو کنید و رقیب های خود را پیدا کنید، مثلا سایت ما که در حوزه پوشاک فعالیت می کند، و ما خیلی راحت رقیب های بزرگ خود را پیدا کرده ایم:
10 رقیب بزرگ و اصلی شما، 10 سایتی هستند که صفحه اول گوگل را در اختیار دارند، هدف شما برای رسیدن به ترافیک اینست که جایگاه این سایت ها را تسخیر کنید:
این سایت ها رقیب های اصلی ما در گوگل برای نتایج جستجوی عادی هستند. حال ما رقیب های دیگری هم داریم که در جستجوی محلی رقابت می کنند، یعنی هنگامی که کاربران در خیابان در حال حرکت هستند وقتی به دنبال فروشگاه های نزدیک خودشان جستجو می کنند، رقیب های روی نقشه هم سر و کله شان پیدا می شود، پس باید برای جستجوی محلی هم آماده باشیم:
چک لیست بررسی سایت رقیب
به کمک این چک لیست که در آیجیتالی تهیه شده، شما میدانید چطور رقیب های خود را شناسایی و طبقه بندی کنید، سپس بر اساس مواردی که نوشته شده، یک مسیر مشخص برای بررسی و آنالیز آنها خواهید داشت، در نهایت میتوانید یک فایل مخصوص برای خود تهیه کنید که در آن استراتژی رقیب ها را نوشته اید و میتوانید از آن ها یک استراتژی مخصوص برای خودتان درست کنید، و در نهایت میتوانید یک کسب و کار بهتر نسبت به رقیب معرفی کنید. ابتدا از معماری سایت رقیب شروع کنید:
ساختار سئو سایت رقیب
1 . عنوان سایت
2 . ساختار پیوندهای یکتا
3 . تگ های درون سایت
4 . لینک سازی داخلی
5 . دیدگاه کاربران
6 . محتوا
7 . تصاویر و متن جایگزین آنها
8 . لینک های فوتر و هدر
9 . کوکی ها
10 . لینک سازی برون سایت
11 . مهم ترین برگه های سایت
12 . بهترین دسته بندی ها
13 . دیگر همکاران و حامیان
شبکه های اجتماعی
1 . فعالیت در کدام شبکه اجتماعی
2 . تعداد پست های ارسالی
3 . ساعات ارسال پست
4 . موضوعات ارسال پست
5 . گرافیک و محتوای پست ها
6 . تعداد دنبال کنندگان
7 . تعداد دنبال شوندگان (سایت آنها را دنبال می کند: رسانه های همکار و …)
طراحی سایت
1 . طراحی هدر و فوتر
2 . نمایش در موبایل و دسکتاپ
3 . فهرست های سایت
4 . ناوبری درون سایت
5 . گرافیک استفاده شده
6 . ابزارهای درون سایت
اولویت بندی رقیبان
رقیبان خود را اولویت بندی کنید. بزرگ (رتبه 1 تا 3) / متوسط (رتبه 4 تا 6) / کوچک (رتبه 7 تا 10) و بر اساس چارچوبی که در زیر برای شما قرار داده شده، سایت های رقیب های خود را بررسی کنید:
رقیب های خود را بر اساس موارد زیر بررسی کنید:
1 . چطور محصولات خود را نمایش داده اند
2 . چطور در مورد محصولات خود توضیح ارائه کرده اند
3 . خرید محصول از سایت آنها چه مراحلی دارد
4 . رنگ بندی سایت چطور است؟ آیا رنگ بندی در بخش های مختلف تغییر می کند؟
5 . در مورد خبرنامه و تخفیف ایمیلی حرفی زده اند؟ چطور آن را معرفی کرده اند؟
6 . شبکه های اجتماعی را کجا گذاشته اند؟
7 . وبلاگ دارند؟ فعالیت وبلاگ چطور است؟ روی چه چیزی متمرکز است؟
8 . چه روش هایی برای برقراری تماس ارائه می کنند؟
9 . چت آنلاین، پشتیبانی تلفنی و ایمیلی دارند؟ چقدر طول می کشد پاسخ دهند؟
سپس اینکار ها را انجام دهید
1 . در وبلاگ آنها دیدگاه بگذارید و پست های آنها را بخوانید
2 . شبکه های اجتماعی آنها را دنبال کنید
3 . هر از گاهی به سایت شان سر بزنید و آن را زیر و رو (وارسی) کنید
4 . محصولی به سبد خرید خود اضافه کنید و آن را رها کنید (و ببینید آیا اعلانیه ای برای بررسی سبد خرید و تکمیل خرید ارسال می کنند، ببینید اصلا شناختی از مشتری مداری و کسب رضایت مشتری دارند؟)
5 . اگر می توانید محصولی از آنها بخرید تا با روش فروش شان (شامل مشتری مداری، ارسال محصول، پشتیبانی خرید و …) آشنا شوید
بررسی لینک های رقیب برای لینک سازی بهتر
یکی از راه های حرفه ای برای بدست آوردن پروفایل بک لینک رقیب اینست که به سایت های زیر سر بزنید و آدرس سایت رقیب خود را در آنجا وارد کنید:
www.semrush.com
www.moz.com
بعد از اینکه پروفایل بک لینک رقیب ها را پیدا کردید، می توانید از آنها در تهیه فایل مخصوص خود استفاده کنید. و با ساختن یک استراتژی و پیاده کرده آن روی سایت تان، نتایج آن را ببینید.
مخاطبین چه قوانینی را دنبال می کنند؟
مخاطبین یا کاربرانی که در اینترنت پرسه می زنند، همیشه با نوشتن عبارت (گاهی هم تصاویر) جستجو می کنند. به کلماتی که کاربران از آنها برای جستجو استفاده می کنند کلمات کلیدی گفته می شود. در واقع این کلمات به این خاطر کلیدی خطاب می شوند چون که راه ورود یک کاربر به سمت سایت هدف را ممکن می کنند.
مخاطبین همیشه به یک شیوه معمول از جستجو استفاده می کنند و به صورت کلی اگر بخواهیم آن را بیان کنیم، آنها در گوگل در کادر جستجو، کلمات خود را می نویسند:
می بینید که گوگل برای “کلمه کلیدی واژه” 43.700.000 نتیجه پیدا کرده است. اگر این کلمه کلیدی عادی به یک کلمه کلیدی تجاری تبدیل شود چه می شود؟
مطمئنا کسی که به سایت “دیجی کالا” سر میزند، می خواهد از این سایت خرید کند! تا اینجا قطعا شما هم به این پی برده اید که جستجو ها پر از درآمد و خرید و فروش هستند، و این درآمد برای سایت ها بر اساس رتبه ای که دارند تقسیم می شود. معمولا سایت اول می تواند نصف این کاربران را مشتری خود بداند و سایت های دیگر هم …
پس دوباره تکرار می کنیم که اصل کار سئو این هست: به درجه ای از کیفیت برسید که گوگل سایت شما را در برگه اول و در رتبه اول قرار دهد. و اینکار فقط با آیجیتالی شدنی است، آیجیتالی قرار است به شما کمک کند به بالاترین کیفیت ممکن در بهینه سازی یک سایت دست پیدا کنید، و یاد بگیرید چطور سایت های دیگر خودتان را هم بهینه سازی کنید.
رسیدن به صفحه اول گوگل، برای کسب و کار و سایت شما یک تعیین کننده مسیر می خواهد، یک قطب نمای اینترنتی که به شما جهت دهد تا بتوانید به صفحه اول گوگل – همان جایی که کاربران هستند برسید و این قطب نما همان کلمه کلیدی است.
کلمه کلیدی که کاربران از آن برای جستجو استفاده می کنند یک فرایند پیچیده، بسیار مهم و البته حرفه ای است که در آموزش بعدی: تحقیق کلمه کلیدی با آن آشنا خواهید شد.
بهترین استراتژی برای کسب رتبه چیست؟
استراتژی واژه ای است که بیشترین کاربرد آن در میدان جنگ بوده، ارتش ها برای جنگ آوری و مبارزه با دشمن و رسیدن به هدف خود (فتح سرزمین ها یا دفاع از مرز) از استراتژی استفاده می کردند. چم یا برابر (معنی) واژه استراتژی در پارسی: رزم ارایى، استراتژی، فن تدابیر جنگی و فن لشکرکشی نوشته شده است، بنابراین ما می خواهیم بگوییم “استراتژی” همان “روش کار” است، و روش کار رتبه گرفتن در گوگل برای سایت های تازه ساخت اینست که بجای اینکه روی کلمات کلیدی پر رقابت کار کنند، باید روی کلمات کم رقابت کار کنند.
بهترین استراتژی برای کسب رتبه این خواهد بود که از کلمه کلیدی های سبک و کم به کار گرفته شده در اینترنت، استفاده کنیم تا بتوانیم رتبه کسب کنیم. پس از مدتی که سایت رتبه خوبی کسب کرد، می توانیم روی کلمات سنگین و پر رقابت هم کار کنیم. این استراتژی چون داستانی طولانی دارد در آموزش بعدی آن را به طور کامل برای شما تعریف کرده ایم و می توانید با آن یاد بگیرید استراتژی مخصوص به خود را پیاده کنید.
در آموزش بعدی با تحقیق کلمه کلیدی به طور کامل آشنا خواهید شد. اما بهتر است در اینجا هم به شما اعلام کنیم که یک سایت با محتوای خوب می تواند به صفحه اول گوگل برسد و محتوای خوب را محتوای برنده می نامند.
محتوای برنده چیست؟ چطور آن را شناسایی کنیم؟
اگر در گوگل برای چیزی جستجو کنید، مطمئنا بهترین نتیجه ها به ترتیب برای شما نمایش داده می شود، شما باید بدانید که بهترین محتوای ممکن در همین برگه اول گوگل وجود دارند، پس باید:
از آنها نکته برداری کنید
امکاناتی که محتوا ارائه می کند را در محتوای خود ارائه کنید
نقص های محتواهای خوب را پیدا کرده و آنها را در محتوای خود پوشش دهید
بهتر از محتوای صفحه اول بنویسید و سعی کنید محتوایی کاربردی ارائه کنید
از آنجا که محتوای خوب کاربران را مشتاق به خواندن می کند باید ویژگی های آن را برای شما بیان کنیم، هر چند به شما خواهیم آموخت چطور یک محتوای برنده بنویسید.
ویژگی های یک محتوای برنده چیست؟
آدرس آن قابل دسترسی است
رسانه (تصویر، ویدیو و…) دارد
زیبا نوشته شده است
لحن خوبی برای خواندن دارد
قابل استفاده و قابل استناد است
پر مغز و کاربردی است
معتبر است و منابع زیادی دارد
برای کاربران نوشته شده و قابل انجام است
به کاربران کار و فرایند معرفی می کند
نشانی دقیق دارد، ابزار معرفی می کند و …
بومی، روان، قابل فهم و کامل است
و…
اما همه اینها، تنها زمانی در گوگل برای شما نتیجه خواهند گرفت که بدانید چطور سایت رقیب را بررسی کنید و چطور از کلمه کلیدی استفاده کنید، در واقع همان عملکرد است که از آن صحبت کردیم، گوگل برای قضاوت بین وب سایت ها شاید مشکلاتی داشته باشد، اما کور نیست و عملکرد خوب شما در معماری سایت تان را می بیند، بنابراین شما باید
بتوانید سایت خود را برای معماری روی کلمه کلیدی اصلی تان آماده کنید. به همین دلیل شما نیازمند تحقیق کلمه کلیدی هستید، تحقیق کلمه کلیدی یک کتاب کامل و مجزا دارد، اکنون می توانید کار خود را شروع کنید…
منبع:
استاندارد های دقیق برای رتبه گرفتن چیست؟
صحبت در مورد استاندارد دقیق گرفتن رتبه مثل یک پارادوکس است. کسی نمی تواند به شما گرفتن رتبه یک را تضمین دهد. بنابراین ما پرسش را تغییر می دهیم تا بتوانیم به پاسخ خوبی دست پیدا کنیم. پرسش اینست که “استاندارد هایی که مانع رتبه گرفتن می شوند چیست؟”
خب این پرسش شما را آماده می کند با قانون اساسی گوگل برای گرفتن رتبه آشنا شوید. بنابراین استانداردهای اصلی گوگل را اینجا به طور کامل توضیح می دهیم، و همینطور روش های استفاده یا اجرای این استانداردها را شما در هفته بعدی به طور کامل در مبحث سئو مارکتینگ آموزش می بینید. اما استانداردها، قوانین کشف شده ای که نشان می دهد تمام سایت هایی که گوگل آنها را دوست دارد ویژگی های مشترکی دارند. پس اگر شما هم به سطح قابل قبولی از این ویژگی ها برسید گوگل سایت شما را هم دوست خواهد داشت.
ویژگی های مشترک تمام سایت هایی که به رتبه های اول گوگل دست پیدا می کنند چیست؟
همه سایت ها امنیت بالایی دارند
همه سایت ها سرعت کافی دارند
همه سایت ها از اعتماد گوگل برخوردارند
همه سایت ها از اعتماد کاربر برخوردارند
همه سایت ها محتوای خوبی تولید کرده اند
همه سایت ها بروز رسانی می شوند
همه سایت ها با موبایل سازگار هستند
همه آنها برندینگ و سئو را با هم در آمیخته اند
همه آنها فعالیت بلند مدت دارند
همه آنها سئو کلاه سفید کار می کنند
سه فاکتور اصلی گوگل برای گرفتن رتبه چیست؟
گوگل از سه فاکتور اصلی خود برای رتبه بندی هر سایتی بین نتایج جستجو استفاده میکند. این سه فاکتور به شکل زیر هستند:
محتوای با کیفیت
تجربه کاربری مناسب
بک لینک های قابل اعتماد
پس اساس کار شما اینست که سه فاکتور اصلی را به خوبی اجرا کنید. ما کارهایی که باید انجام دهید را آماده کرده ایم، همچنین برای انجام این کارها آموزش های لازم را هم تهیه کرده ایم، سپس شما می آموزید چطور بین انجام این 3 فاکتور اصلی در سئوی سایت خود، بتوانید به توازن دست پیدا کنید.
بنابراین این راز کار ماست و شاید تعجب کنید که چرا این راز را هرگز به شما نمی گویند.
چرا سئو کارها رازهای خود را به شما نمی گویند؟
سئو کارها هیچ وقت رازهای خود را نمی گویند. اما بگذارید بگویم که رازی آنچنانی در کار نیست. یا از نقطه ضعف موتورهای جستجو استفاده می کنند، یا اینکه تکنیک های خودشان را با استراتژی سئو ترکیب می کنند تا به رتبه های خوب دست پیدا کنند. این تکنیک ها هیچ وقت کلاه سفید نیستند، بلکه کلاه خاکستری هستند. تکنیک های سئو اصولا بین سئو کارها به سه دسته تقسیم می شوند، تکنیک های معمولی و قانونی (سئو کلاه سفید)، تکنیک های کبریتی (سئو کلاه خاکستری) و تکنیک های غیر قانونی (سئو کلاه سیاه).
سئو کلاه سفید چیست؟
سئو کلاه سفید و بی خطر و قانونی چیزی است که بیشتر کاربران کمی از آنها را می دانند ولی با تمام آشنا نیستند. به همین دلیل شما هر کسی را می بینید که با آمدن به صفحه اول گوگل همیشه مشکل دارد. دلیل این اتفاق اینست که آنها نمی دانند چه قوانینی را باید رعایت کنند و چه کارهایی تخلف محسوب می شود. بنابراین ما اینجا هستیم تا قانونی ترین روش گرفتن رتبه یعنی کلاه سفید را به شما آموزش دهیم، اما دلیل اصلی انتخاب ما برای سئو کلاه سفید ویژگی های خوب این تکنیک است:
بزرگ ترین حامی سئو کلاه سفید؛ گوگل است
سئو کلاه سفید هیچ گاه شامل جریمه گوگل نمی شود
سئو کلاه سفید ماندگارترین روش برای ماندن در صفحه اول است
سئو کلاه سفید هیچ وقت نگرانی ایجاد نمی کند
سئو کلاه سفید هیچ وقت سقوط نمی کند
سئو کلاه سیاه چیست؟
سئو کلاه سیاه آخر کار است. مثل سارقین بانکی که در شهر جولان می دهند و بالاخره یک روز دستگیر می شوند، سئوی کلاه سیاه هم کاری خطرناک است. اصلا ما به سئو کار کلاه سیاه تروریست جستجو می گوییم. سئو کلاه سیاه دقیقا تکنیک هایی است که می توان با یک هفته فعالیت به صفحه اول گوگل رسید و اینکار را خیلی از افراد نمی توانند انجام دهند، این تکنیک ها شامل روش های سریع رتبه گرفتن می شوند مثل خرید بک لینک انبوه، تا که یک سایت را برای برخی نتایج جستجو به صفحه اول بیاورند. اگر چه این کار سخت است اما سخت تر از آن مدیریت گوگل است. قطعا گوگل برای هیولاهای سئو، شکارچیان خوبی در نظر گرفته تا این هیولاهای کلاه بردار را پیدا و شکار کند. این شکار به واسطه الگوریتم های گوگل انجام می شود. بنابراین سئوی کلاه سیاه کار هر کسی نیست و قطعا 80 درصد سئوکارها مشمول جریمه آن می شوند و فقط حرفه ای ها به رتبه های خوب دست پیدا می کنند که البته آن هم ماندگار نخواهد
بود. پس سئوی کلاه سیاه هیچ وقت ارزش امتحان آن را ندارد.
سئو کلاه خاکستری چیست؟
ما در آیجیتالی سئو کلاه خاکستری را سئو کبریتی یا تکنیک کبریتی صدا می زنیم. سئو کبریتی یعنی تکنیک هایی که کارمان را جلو می اندازند و استراتژی سئو را تقویت می کنند اما مثل کبریت هستند. می توان با آن آتش درست کرد، می توان با آن جنگلی را هم به آتش کشید. و این تماما به خودمان وابسته نیست. گوگل در کشف تکنیک ها بسیار هوشمند شده و اکنون خیلی سخت می شود آن را دور زد. به هر حال ما برخی تکنیک های کبریتی را هم به شما آموزش می دهیم اما استفاده از آنها به عهده شماست و در مراحل آموزش استفاده از آن را پیشنهاد نمی کنیم.
راز میخ شدن به صفحه اول گوگل چیست؟
قبلا هم گفتیم که گوگل به برندها علاقه زیادی نشان می دهد و اگر می خواهید به صفحه اول گوگل برسید باید روی موارد زیادی تمرکز کنید. ما ویژگی مشترک سایت های محبوب گوگل را بیان کردیم و گفتیم همه آنها از هر لحاظ کارشان را خوب انجام داده اند. به تجربه کاربری، طراحی، امنیت و سرعت و… اهمیت می دهند. این ها راز محبوب شدن بود اما راز ماندگاری در چیست؟
خب کاری 6 ماهه پیش رو دارید تا به صفحه اول برسید، اما برای ماندن در صفحه اول گوگل تازه کارتان شروع می شود. یعنی شما باید به فکر جذب اعتماد کاربر باشید، نیازهایی که کاربر دارد را پوشش دهید و بیشتر سراغ کاربرانی بروید که به هدف شما نزدیک تر هستند. بنابراین برای ماندگاری در صفحه اول گوگل شما باید مخاطب دقیق خود را شناسایی کنید و وارد جریان کاربر تا مشتری شوید.
جریان کاربر تا مشتری می گوید شما یک کاربر دارید، باید سایت خود را برای یک کاربر مشخص آماده کنید و برای وی خدمات ارائه کنید. این روش کار می گوید شما باید ببینید نیاز کاربر چیست؟ سپس بیاندیشید که چطور نیازش را رفع کنید، پس از آن وارد مرحله انجام می شوید، نیاز کاربر که برطرف شد وی از شما خرید می کند، پس از آن روی اعتماد سازی کار کنید تا خریدار به مشتری شما تبدیل شود.
تصویر کاربر وارد سایت می شود، چیزی پیدا نمی کند آن را رها می کند
تصویر کاربر وارد سایت می شود چیزی که میخواست پیدا می کند و آنجا میماند
چطور یک سایت را در بهترین حالت بهینه سازی کنیم؟
اساس کار شما باید تمرکز روی مشتری باشد. وقتی هدف شما مشتری باشد، تمام مراحل کار شما به خوبی روشن می شود.
تصویر برند، سئو، محتوا و … تا مشتری
برای رسیدن به فروش و داشتن مشتری خوشحال مراحل کار شما بدین شکل است:
یک سایت خوب بسازید
محتوای کاربردی تولید کنید
به صفحه اول گوگل برسید
تجربه کاربری را در سایت خود بهینه کنید
با حساب کردن روی اعتبار برندتان، محصول تولید کنید و بفروشید
در جلب رضایت مشتری تلاش کنید
ما در این دوره آموزشی سئو تمام قدم های اصلی شما تا رسیدن به مشتری را به شما آموزش می دهیم، اما این شما هستید که با مشتریان خود در ارتباط هستید بنابراین در آن مرحله کاری از دست ما ساخته نیست. پس وقتی در آیجیتالی آموزش ها را یک به یک انجام می دهید و کارهای خود را پیش می برید تمام این مسیر را طی می کنید. پس از فروش شما وارد مرحله پشتیبانی از مشتری می شوید.
وردپرس و تمام چیز هایی که برای سئو نیاز دارید
شک نکنید بهترین و ساده ترین سیستم برای راه اندازی سایت و سئو تنها وردپرس است.
پس از راه اندازی سایت شما وارد فضایی آنلاین شده اید که تنها یک قدم با مشتریان خود فاصله دارید. پس می دانید که هر جایی برای انجام هر کاری دست بالا دست زیاد است. بنابراین شما وارد فضایی مسابقه ای می شوید. جایی که برخی کارهای شما را شرکت های دیگر هم انجام می دهند. آنها رقیب شما هستند و برای موفق شدن در این رقابت باید رقیب را بشناسید سپس راه و روش رقابت صحیح را بیاموزید.
منبع:
با سئو کار خود را شروع کنید
قبلا در مورد اهمیت سئو صحبت کردیم، اینجا نمی خواهیم دوباره با آمار و ارقام شما را خسته کنیم، نه. تاکنون دریافته اید که سئو کمک می کند شما مشتریانی را هدف بگیرید که به دنبال خدمات شما هستند و آن را جستجو می کنند و می خواهند به خدمات شما برسند.
یکی از دوستان ما کارگاهی داشت که آنجا مشغول تهیه گلدان های بتنی و مینیمال بود و در این زمینه فعالیت می کرد. مشخص است که تنها کسانی که برای خریدن گلدان های بتنی با طراحی خلاقانه در اینترنت جستجو می کردند، مشتری وی بودند. بنابراین ما برای آنلاین کردن کسب و کارش وقت گذاشتیم و سایت وشی را آماده کردیم تا برای خریدن گلدان های بتنی آماده رتبه گرفتن شود، و همینطور هم شد و نه تنها کسانی که فقط دنبال خریدن گلدان های بتنی بودند بلکه کسانی که گلدان های فانتزی می خریدند ولی با گلدان های بتنی آشنا نبودند نیز به این محصولات علاقه پیدا کردند.
کسانی که در حوزه “گلدان بتنی” دنبال دیدن محصولات بتنی بودند مشتری اصلی دوست ما بودند.
کسانی که با چیزی به اسم “گلدان بتنی” آشنایی نداشتند، مشتریان درجه دو بودند و ما می توانستیم از این کاربران هم مشتری بسازیم. بنابراین آنها را هم هدف گرفتیم.
اما چگونه؟ خب این فرایند پیدا کردن مشتری را شما قرار است در دوره آموزشی کاملا درک کنید اما قبل از آن باید با گوگل به طور کامل آشنا شوید.
با گوگل این موجود زشت آشنا شوید
همانطور که قبلا هم در موردش صحبت شد، موتور جستجو مجموعه ای از سیستم های رایانشی حرفه ای و بسیار بزرگ هستند که اینترنت را پایش کرده و اطلاعات را جمع آوری می کنند. آنها از اطلاعاتی که در اینترنت است به روش های مختلف تفکیک سازی انجام می دهند و فهرست های بزرگی برای خود می سازند.
موتورهای جستجو از طریق یک وب سایت مثل www.google.com یا www.bing.com یک فرم جستجو در اختیار کاربر قرار می دهند. کاربران سپس می توانند در این موتور ها آنچه را که در اینترنت به دنبالش هستند پیدا کنند. هر موتور جستجویی بتواند موارد بهتری ارائه کند، کاربران بیشتری خواهد داشت. همین مسئله پیدا کردن بهتر باعث شده تا گوگل مخاطب بیشتری داشته باشد (بیشتر از 85 درصد کل جستجو در اینترنت – به همین خاطر من بعد وقتی از موتور جستجو صحبت می کنیم منظورمان گوگل است)، بنابراین کسانی که میخواهند وب سایت شان در نتایج جستجوی گوگل به
کاربران ارائه شود، باید توجه گوگل را کسب کنند.
گوگل چطور سایت شما را پیدا می کند؟
گوگل اقدامات بسیار زیادی انجام می دهد تا بتواند بهترین موارد جستجو شده را به کاربران خود نمایش دهد، به همین خاطر باید کل اینترنت را زیر و رو کند تا بهترین سایت ها را پیدا کند. گوگل تقریبا از کسی اجازه نمی خواهد تا سایت ها را در دایره اطلاعاتی بزرگ خود ذخیره کند. بنابراین گوگل به یک قانون اساسی نیاز داشت تا برای هر مدیر سایتی مشخص کند که چطور وب سایت شان را در گوگل نمایش دهند.
از آنجا که گوگل نمی توانست روش های استفاده از قوانین را آشکارا کند، آن را تبدیل به فرمول های پیچیده ای کرده که همه آنها از معیارهای مشخصی استفاده می کنند و هر کسی این معیارها را بهتر در سایت خود استفاده کند، نزد گوگل محبوبیت بیشتری خواهد داشت. به فرمول های جستجویی که گوگل استفاده می کند الگوریتم جستجو Search Algorithm و معیارهایی که سایت ها استفاده می کنند فاکتورهای رتبه بندی Ranking Factors می گویند.
الگوریتم های سری گوگل چه هستند؟
الگوریتم های گوگل، که با اسم های مختلفی رمز گذاری و حتی معرفی شده اند (فقط هدفِ الگوریتم بیان می شود). گوگل در ابتدا جستجوی خوبی ارائه نمی کرد، زمانی که موتور جستجوی دوم دنیا یعنی Bing بینگ، مایکروسافت معرفی شد، گوگل سعی کرد کیفیت خودش را چندین برابر کند. به همین خاطر چند الگوریتم جستجو معرفی کرد که آنها را با نام حیوانات مشخص کردند. مثل الگوریتم پاندا و پنگوئن
فاکتورهای رتبه بندی
تا به امروز توسط کارشناسان برجسته سئو، برخی متخصصین گوگل و کاربران دیگری در دنیا تقریبا تا 200 مورد فاکتور رتبه بندی را گزارش کرده اند که چون فهرست بسیار بزرگی دارد و هر مورد نیاز به توضیحات مخصوص دارد، لازم است به وبلاگ آیجیتالی مراجعه کنید و آن را کامل بخوانید. اما مهم است بدانید که آیجیتالی در طول دوره سئو، به شما می آموزد چطور سایت خود را با این 200 فاکتور سازگار کنید و بهترین کار ممکن را انجام دهید. پس نگران این فاکتورها نباشید چون که قرار است، بیاموزید چطور از آنها برای گرفتن صفحه اول گوگل استفاده کنید!
رتبه بندی در گوگل چیست؟
در واقع رتبه بندی، به این معنی است که گوگل از الگوریتم جستجو برای شناخت یک سایت و از فاکتورهای رتبه بندی برای تعیین کیفیت همان سایت استفاده می کند. به این ترتیب، گوگل به هر سایتی یک امتیاز می دهد (ما برای ساده تر کردن درک رتبه بندی از کلمه امتیاز استفاده کرده ایم). وقتی یک کاربر جستجوی خود را در اینترنت شروع می کند، سایت ها بر اساس امتیازی که برای آن جستجو از گوگل دریافت می کنند، به ترتیب امتیاز در برگه نتایج فهرست می شوند.
هر سایتی که امتیاز بهتری داشته باشد در بالاتر قرار می گیرد، و کاربران هم تقریبا به طور فطری می دانند که اولین گزینه بهتر از باقی موارد است، به همین خاطر کاربران زیادی (بیشتر از 47 %) رتبه اول گوگل را انتخاب می کنند، سپس نتایج بعدی را هم کلیک می کنند. پس هدف هر سایتی از افزایش کیفیت اینست که این رتبه اول را کسب کند.
اما چالش اصلی رسیدن به صفحه اول گوگل است. پس آماده شوید سراغ این چالش برویم.
منبع: